حدیث روز
امام علی(ع) می فرماید: هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 123 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 0×
کرونا و ازدواج آسان
01 آذر 1400 - 11:42
شناسه : 557
بازدید 363
18

شیوع ویروس کرونا در کنار خرابی‌ها و خساراتی که داشت، آثار مثبتی نیز بر جا گذاشت و از جمله موجب تغییر برخی رفتارهای فردی و اجتماعی شد و حتی به گفته کارشناسان، تغییر سبک زندگی را در خیلی از جوامع در پی داشته است. این موجود نامرئی در همین مدت کم هرچند کشورها و دولت‌ها […]

ارسال توسط :

شیوع ویروس کرونا در کنار خرابی‌ها و خساراتی که داشت، آثار مثبتی نیز بر جا گذاشت و از جمله موجب تغییر برخی رفتارهای فردی و اجتماعی شد و حتی به گفته کارشناسان، تغییر سبک زندگی را در خیلی از جوامع در پی داشته است.
این موجود نامرئی در همین مدت کم هرچند کشورها و دولت‌ها را به اجرای روش‌های پیشگیرانه مانند فاصله‌گذاری اجتماعی وادار کرد اما از زاویه دیگر افراد را در کانون خانواده و در سطح گسترده‌تر یعنی جامعه به هم نزدیک‌تر ساخت و نوعی همبستگی اجتماعی را پدید آورد.
با توجه به محدودیت‌هایی که برای تردد و تجمع بوجود آمد و اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، برگزاری مراسم در تالارها و جمع شدن افراد در محیط‌های سربسته متوقف شد لذا بسیاری از زوجین جشن ازدواج خود را به تاخیر انداختند و این مقدمه‌ای بر رجوع دوباره به ازدواج آسان بود.

 

کرونا تجمل‌گرایی را کاهش داد

پس از شیوع ویروس کرونا تجمل‌گرایی در بسیاری از حوزه‌ها به ویژه ازدواج کاهش یافته است.

بسیاری از مزدوجان در این دوران هزینه مراسم ازدواج خود را به موسسه‌های خیریه برای کمک به نیازمندان اهدا کردند و عده‌ای هم مراسم عقد را بسیار مختصر در منزل شخصی خود با تعداد محدود پنج یا ۶ نفر برگزار کردند و هزینه‌های مراسم را کاهش داده‌اند.

باید تلاش شود بعد از دوران کرونا هم فرهنگ دوری از تجمل‌گرایی در برگزاری مراسم ازدواج باقی بماند.

امروز گرانی و تورم به مردم فشار آورده و قشر متوسط به پایین با مشکل مواجه شده‌اند که دوری از تجملات و هزینه‌های غیرضروری در همه حوزه‌ها می‌تواند از فشارهای اقتصادی کم کند. اصل ساده زیستی در فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی وجود دارد و باید به زندگی به سبک اسلامی بیشتر توجه شود تا زندگی‌ها به تبع آن آسان‌تر و توام با آرامش شود. این که گفته شود یک جلسه ۵۰۰ نفر یا هزار نفر میهمان داشت آن چنان نقشی در روند یک زندگی خوب ندارد پس باید از تجمل‌گرایی در ازدواج دوری کرد و امروز که کرونا این تجملات را کاهش داده باید سعی شود این روند در دوران پسا کرونا هم ادامه یابد.

اختصاص هزینه ازدواج برای کمک به نیازمندان

بعد از شیوع کرونا شاهد ترویج و تقویت یکسری فضائل اخلاقی مثل کمک به همنوع، ساده زیستی و همگرایی بین مردم هستیم که باعث شد کسانی که در آستانه ازدواج بودند پیشگام شوند و هزینه ازدواج خود را به تهیه بسته‌ها و اقلام کمک معیشتی برای مردم آسیب دیده از کرونا و محروم اختصاص دهند که هم جامعه و افراد نیازمند بهره‌مند شدند و هم فرهنگ ازدواج آسان در جامعه گسترش یافت.

یکی از مهمترین مشکلاتی که در جامعه ایرانی داریم رواج پدیده تجمل‌گرایی است که تبلور آن را در ازدواج می‌بینیم و باید این رویه اصلاح شود هرچند بعد از شیوع ویروس کرونا تا حد زیادی تجمل‌گرایی در ازدواج کاهش داشته است.

مقام معظم رهبری به ازدواج آسان، آگاهانه، به‌هنگام و پایدار تاکید دارند که همه مردم و مسوولان باید برای تحقق منویات معظم‌له تلاش کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی جوانان در آستانه ازدواج در روزهای کرونایی با اختصاص بخشی از هزینه ازدواج خود فرهنگ مواسات را در جامعه ترویج دادند که شاهد نوعی زندگی آسان هستیم و باید این فرهنگ تقویت شود.

جامعه ایرانی به دلیل تعلق خاطر به فرهنگ ناب اسلامی می‌تواند از فرصت ایجاد شده در ایام کرونا برای نهادینه‌سازی فرهنگ ساده‌زیستی و پرهیز از تجملات استفاده کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.